Witamina E – dlaczego jest taka ważna dla naszej skóry?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Na co dzień staramy się dbać o swoją skórę, między innymi wyposażając się w arsenał kosmetyków o co raz to nowszych formułach. Część z nich rzeczywiście może mieć przeciwstarzeniowy wpływ na skórę, zmniejszając widoczność zmarszczek i przebarwień. Jednak warto mieć świadomość, że prawdziwym kluczem do młodzieńczego wyglądu jest spożywanie witaminy E. Jakie korzyści daje nam ta substancja odżywcza? Czy dotyczą one tylko skóry? I w końcu, jakie pokarmy zawierają najwięcej witaminy E?

Witamina E cudownie działa na skórę, nie tylko ją odżywiając, ale również chroniąc przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak promieniowanie UV. Co równie ważne, nie jest nam ona tak bardzo potrzebna w kosmetykach, jak w posiłkach, które codziennie spożywamy.

Koniec z bliznami i zmarszczkami

Witamina E to doskonały przeciwutleniacz, dzięki czemu wspiera naturalne procesy gojenia się skóry. Osoby, które posiadają dietę bogatą w witaminę E, mogą mniej obawiać się nieestetycznych blizn po doświadczonych urazach. Dzieje się tak ponieważ witamina ta wspomaga syntezę kolagenu – naturalnego budulca naszej skóry. Podobnie sprawa ma się w przypadku zmarszczek. Procesy starzeniowe, które zachodzą w komórkach skóry, zostają znacznie spowolnione, a ewentualne uszkodzenia szybciej się regenerują. Z tego powodu cera staje się gładka, jędrna i nie znajdziemy na niej wyraźnych zmarszczek.

Kosmetyki z witaminą E nie tylko do twarzy

Oczywiście stosowanie kosmetyków z zawartością witaminy E jedynie wesprze działanie przeciwstarzeniowe naszej diety, dlatego nie warto ich sobie odmawiać. Oprócz kremów do twarzy stosujmy również kremy do rąk oraz pomadki z witaminą E w składzie. Rozwiążą one problem nadmiernie suchej skóry dłoni i spierzchniętych ust. W przypadku dłoni zmniejszymy również ryzyko pojawienia się na skórze nieestetycznych przebarwień.

Ochrona przed promieniowaniem UV

Kilka godzin spędzonych na pełnym słońcu może w znacznym stopniu uszkodzić naszą skórę. Z tego powodu warto stosować kremy przeciwsłoneczne, które oprócz wysokiego SPF zawierają w swoim składzie również witaminę E. Zapobiegną one powstawaniu przebarwień słonecznych i przedwczesnemu starzeniu się skóry.

Witamina E w naszej diecie

Według ekspertów dzienne zapotrzebowanie organizmu osoby dorosłej na witaminę E wynosi między 8 a 10 mg, u kobiet w ciąży może być to 13 mg, a u osób po 75 roku życia nawet 20-50 mg. Niedobór witaminy E skutkuje uszkodzeniami skóry oraz włosów, ale prowadzi również do osłabienia mięśni i układu odpornościowego. Z tego powodu warto mieć na uwadze codzienne spożywanie witaminy E, która obecna jest w konkretnych pokarmach.

  • Pestki granatu – cenne i niskokaloryczne źródlo witaminy E, witaminy C oraz potasu. Możemy spożywać je na przykład jako dodatek do jogurtu lub sałatki.
  • Nasiona słonecznika – bogate w witaminę E, a także selen, wapń, miedź i magnes. Szerokie zastosowanie pestek słonecznika pozwala na użycie ich m.in. w deserach oraz daniach obiadowych.
  • Orzechy – migdały, orzeszki ziemne czy orzechy laskowe, wszystkie obfitują w witaminę E. Ich codzienne spożywanie nawet w niewielkich ilościach szybko przyniesie zauważalną poprawę stanu włosów, paznokci oraz cery.
  • Oliwa z oliwek – równie cenne źródło witaminy E stanowi doskonały dodatek do zup, sałatek, sosów czy makaronów.
  • Szpinak i brokuły – te zielone warzywa krzyżowe to prawdziwy koktajl odżywczy dla skóry. Możemy robić z nich zupy, przyrządzać sałatki czy po prostu spożywać na kanapkach.
  • Awokado – w zestawieniu nie mogło zabraknąć takiego superfood jak awokado. Wystarczy kilka razy w tygodniu jeść pyszne guacamole i możemy cieszyć się piękną, zdrową cerą.

Suplementacja witaminy E

Jeśli potrzebujesz szczególnego wsparcia w leczeniu problemów skórnych, ponieważ borykasz się na przykład z trądzikiem, rozważ suplementację witaminy E. Dawkowanie najlepiej ustalić z lekarzem. Przedawkowanie witaminy E może mieć nieprzyjemne skutki uboczne: mdłości, biegunkę, wysypkę czy zawroty głowy.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen