Jaka jest najlepsza dieta na wiosnę?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Odchudzanie to ważny cel w diecie, ale nie powinien być jedyny. Równie istotne jest poprawienie za jej pomocą ogólnej kondycji zdrowotnej. W 2018 roku wyróżnia się dwie diety, które najlepiej wpływają na nasze zdrowie – dietę śródziemnomorską oraz dietę DASH. Ich właściwości zdrowotne to przede wszystkim obniżenie ryzyka wystąpienia chorób serca, cukrzycy typu 2, niektórych nowotworów oraz choroby Alzheimera. Co więcej, najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie naukowym Gerontological Society of America sugerują, że diety te mogą spowolnić proces starzenia się naszego organizmu.

Jadłospis podporządkowany diecie śródziemnomorskiej lub diecie DASH obejmuje pokarmy takie jak: pełnoziarniste makarony, kasze oraz inne ziarna, owoce, warzywa, oliwa z oliwek, orzechy oraz nasiona. Białka pochodzą głównie z fasoli i roślin strączkowych, a także z owoców morza, drobiu i jaj. W umiarkowanych ilościach spożywa się produkty mleczne, takie jak jogurt i ser. Kilka razy w miesiącu można pozwolić sobie na spożycie czerwonego mięsa, słodyczy lub produktów wysoko przetworzonych.

 

Podsumowując, dieta śródziemnomorska oraz dieta DASH bazują na węglowodanach o wysokiej jakości oraz na chudych białkach, co sprawia, że jadłospis posiada niski indeks glikemiczny i jest dobry dla osób zmagających się z cukrzycą i insulinoopornością.

 

Stosowanie takich zaleceń dietetycznych nie tylko pomoże w utracie zbędnych kilogramów, ale też znacznie poprawi samopoczucie. Wiele badań wskazało również na to, że stosowanie diet podobnych do śródziemnomorskich może wydłużyć nasze życie, ponieważ spożywane pokarmy chronią nas przed wieloma chorobami przewlekłymi, które pojawiają się w podeszłym wieku.

 

Szczególne miejsce we wskazanych dietach zajmują ryby oraz owoce morza. Zdaniem naukowców, spożywanie takich produktów przynajmniej dwa razy w tygodniu może zmniejszyć ryzyko zgonu z powodu choroby serca o 36 %, a także ryzyko zgonu z jakiegokolwiek innego powodu o 17 %. Dodatkowo istnieje wówczas mniejsze ryzyko doświadczenia demencji oraz depresji.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen