Domowe sposoby na leczenie endometriozy

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Endometrioza jest przykrą dolegliwością u kobiet, która może powodować bolesne miesiączki, skurcze i obfite krwawienia miesiączkowe. Niektóre domowe sposoby mogą załagodzić ten stan, przynosząc ulgę poprzez rozluźnienie mięśni gładkich oraz poprawę ogólnego stanu zdrowia.

Przyczyną endometriozy jest wędrowanie komórek błony śluzowej macicy w głąb organizmu. Podczas nadmiernego narastania błony śluzowej mogą powstawać guzki, torbiele, a przy tym także stany zapalne i zrosty.

 

Gdy przychodzi miesiączka i tkanka zaczyna się złuszczać, może powodować to bardzo silny ból. Niestety nie ma lekarstwa, które bezpośrednio leczyłoby endometriozę. Jednak niektóre domowe środki mogą złagodzić doświadczany ból i dyskomfort.

 

Ciepło

Bolesne miesiączki można złagodzić kładąc ciepły termofor na swoim podbrzuszu. Równie skuteczne mogą okazać się ciepłe kąpiele, ponieważ pomagają rozluźnić nasze mięśnie. Badania wykazały nawet, że uśmierzanie bólu menstruacyjnego ciepłem jest równie skuteczne, co zażycie ibuprofenu.

 

Masaż

Kolejne badania wykazały, że masaż okolic miednicy: części brzucha, boków oraz pleców, może pomóc w zmniejszeniu bólu związanego z endometriozą. Aby masaż był skuteczniejszy, warto wykonywać go krótko przed planowanym rozpoczęciem miesiączki.

 

Leki przeciwbólowe dostępne bez recepty

Jeśli wcześniejsze metody nie przynoszą pożądanej ulgi, można sięgnąć także po leki przeciwbólowe o dodatkowym działaniu przeciwzapalnym. Zmniejszenie stanu zapalnego może dodatkowo złagodzić skurcze oraz ból. Mimo, że leki te dostępne są bez recepty, ich dawkowanie warto uzgodnić z lekarzem.

 

Kurkuma

Badania z 2013 roku wykazały, że kurkuma może hamować estriadol, podstawową formę estrogenu, co łagodzi objawy endometriozy. Dlatego przed i w trakcie miesiączki warto spożywać większe ilości kurkumy, nie tylko w potrawach, ale także w formie naparu.

 

 

Zmiany w diecie

Jeśli chcemy złagodzić ból podczas miesiączki, warto unikać produktów mlecznych, przetworzonej żywności oraz glutenu, ponieważ mogą one nasilać ból podczas miesiączki. Natomiast zwiększone spożycie owoców, warzyw, kwasów tłuszczowych omega-3 i produktów pełnoziarnistych ma działanie odwrotne – poprawiając nasze samopoczucie.

 

Specjaliści zalecają dietę eliminacyjną, która wyklucza pokarmy wywołujące stany zapalne w organizmie. Są to przede wszystkim: cukier, nabiał, gluten oraz przetworzona żywność.

 

Lekkie ćwiczenia

Regularna aktywność fizyczna wspomaga produkcję endorfin w naszym organizmie. Endorfiny posiadają właściwości zmniejszające odczuwanie bólu, więc mogą łagodzić także dyskomfort odczuwany podczas miesiączki. Co ważne, ćwiczenia pomogą również obniżyć poziom estrogenu, a tym samym złagodzić objawy endometriozy.

 

Odpoczynek

Odpoczynek jest jednym z największych sprzymierzeńców podczas bólów menstruacyjnych. Szczególnie komfortowa może okazać się pozycja leżąca, na boku, z kolanami podciągniętymi do klatki piersiowej.

 

Kobiety cierpiące na endometriozę nie powinny bagatelizować swojego problemu, tylko odbywać regularne wizyty kontrolne u ginekologa, szczególnie jeśli objawy się nasilają. Kontrola lekarska jest ważna także dlatego, że endometrioza może prowadzić do problemów z płodnością.

Ocena: 

4
Średnio: 4 (1 vote)