Brak miesiączki podczas antykoncepcji hormonalnej – co robić?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Co zrobić, gdy podczas zażywania antykoncepcji hormonalnej nie wystąpi okres – czy oznacza to ciążę? Oczywiście w skrajnych przypadkach może być to przyczyna, zwłaszcza jeśli tabletki były zażywane nieprawidłowo, jednak istnieje znacznie więcej możliwości.

Tabletki antykoncepcyjne mają zapobiegać owulacji i prawidłowo zażywane są skuteczne aż w 99 % przypadków. Czynniki, które mogą zmniejszać skuteczność tabletek to przede wszystkim pominięcie dawki leku, ale także problemy żołądkowe, takie jak wymioty lub biegunka, gdy tabletka może zostać wydalona z organizmu, zanim zdąży się wchłonąć.

Przyczyny niewystąpienia okresu podczas antykoncepcji hormonalnej

Niektóre pigułki antykoncepcyjne mogą powodować zatrzymanie miesiączkowania lub zaburzenia podczas jego występowania. Skutki tabletek nie zawsze są przewidywalne, jeśli hormony są przyjmowane od niedawna lub nastąpiła zmiana tabletek na inne, organizm może potrzebować trochę czasu, aby przyzwyczaić się do nowej substancji.

Na przebieg cyklu menstruacyjnego może mieć wpływ także stres. W niektórych przypadkach silny stres może wstrzymać miesiączkowanie. Podobne działanie może mieć także zbyt szybka utrata wagi, na przykład wynikająca ze zbyt niskiej podaży kalorycznej. Również nadwaga oraz otyłość mogą wytwarzać zbyt dużą ilość estrogenu i w efekcie zapobiegać miesiączkowaniu.

Kolejną przyczyną braku okresu mogą być zbyt intensywne ćwiczenia fizyczne, które nadmiernie obciążają organizm. Także niektóre choroby powodują zatrzymanie okresu – najczęściej dotyczy to zespołu policystycznych jajników.

Jeśli okres nie występuje podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej, należy upewnić się, czy nie jest to spowodowane ciążą – poprzez wykonanie testu ciążowego lub wizytę u specjalisty. Jeżeli ciąża zostanie wykluczona, lekarz powinien przeprowadzić dodatkowe badania, które ustalą przyczynę braku miesiączki.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen