Jaką dietę stosować przy zespole policystycznych jajników?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest chorobą, która powoduje zaburzenia hormonalne oraz metaboliczne. Z tego typu konsekwencjami zdrowotnymi boryka się 1 na 10 kobiet w wieku rozrodczym. PCOS może prowadzić także do innych poważnych chorób, jak cukrzyca, problemy sercowo-naczyniowe, depresja oraz zwiększone ryzyko raka endometrium. Niektóre badania wykazały, że odpowiednio skomponowana dieta może zmniejszyć objawy chorobowe wynikające z PCOS. Co w takim razie powinno się jeść?

Dieta obfitująca w błonnik pokarmowy może przynieść ulgę kobietom borykającym się z PCOS. Wiele osób z tą chorobą cierpi także na insulinooporność i ma podwyższone ryzyko wystąpienia cukrzycy. Dlatego tak ważne, aby starać się normalizować poziom insuliny we krwi poprzez stosowanie odpowiedniej diety.

Dieta kobiet z PCOS to przede wszystkim jadłospis o niskim indeksie glikemicznym. W codziennym menu możemy uwzględnić pełne ziarna, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, owoce, warzywa bogate w skrobię i inne nieprzetworzone produkty o niskiej zawartości węglowodanów.

W cenie są także pokarmy, które zwalczają stany zapalne w organizmie. Sięgajmy więc po jagody, tłuste ryby, warzywa liściaste oraz oliwę z oliwek. Specjaliści często zalecają stosowanie tzw. diety DASH, która szczególnie obfituje w ryby, drób, owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz niskotłuszczowe produkty mleczne. Eliminujemy za to pokarmy o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i cukru. Otyłe kobiety, które stosują się do zaleceń diety DASH przez minimum 8 tygodni, mogą zmniejszyć objawy swojej insulinooporności, a także widocznie zredukować tkankę tłuszczową.

Podsumowując, wybierając się na zakupy pod kątem stosowania nowej diety, która pomoże nam w leczeniu PCOS, do koszyka sklepowego koniecznie powinnyśmy włożyć:

- tłuste ryby, takie jak łosoś, tuńczyk, sardynki czy makrelę,

- jarmuż, szpinak i inne warzywa liściaste,

- winogrono, jagody, jeżyny czy czereśnie,

- brokuły i kalafior,

- fasolę, soczewicę i inne rośliny strączkowe,

- zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek, awokado lub orzechy,

- w formie słodyczy możemy zakupić gorzką czekoladę,

- przyprawy, takie jak kurkuma i cynamon.

Bezwzględnie unikajmy za to:

- słodkich napojów gazowanych,

- wyrobów cukierniczych,

- białego chleba,

- przetworów mięsnych, jak kiełbasy czy parówki,

- tłuszczów stałych, np. margaryna i smalec,

- czerwonego mięsa,

- przetworzonej żywności, jak zupki chińskie lub fast foody.

W walce z PCOS z pewnością pomoże aktywność fizyczna. Dzięki niej szybciej stracimy na wadze, a to bezpośrednio wiąże się z poprawą metabolizmu i zwiększoną regulacją hormonalną. W efekcie zaczną występować bardziej regularne miesiączki, zostanie obniżony poziom hormonów męskich, odpowiadających np. za nadmierne owłosienie czy trądzik, a co najważniejsze, poprawimy swoje samopoczucie.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen