Długotrwały stres może powodować nadwagę

Kategorie: 

www.sxc.hu

Istnieje kilka sytuacji, w których stres może przyczynić się do zwiększenia naszej masy ciała. Jeden z nich związany jest z kortyzolem, hormonem stresu. Kiedy jesteśmy pod wpływem stresu, w naszym organizmie wyzwala się reakcja typu "uciekaj lub walcz", co prowadzi do uwolnienia różnych rodzajów hormonów. 

 

Niezależnie od tego czy stres spowodowała stała, wymagająca praca, czy znajdujemy się w prawdziwym niebezpieczeństwie, nasze ciała reagują tak jakbyśmy zaraz mieli zostać ranni, walczyć o życie lub uciekać. Aby sprostać tym wymaganiom w organiznie następuje m.in. przypływ energii, wzrost metabolizmu i ciśnienia krwi.  Jeśli organizm pozostanie w tym stanie przez dłuższy czas z powodu przedłużającego się stresu, cierpi na tym nasze zdrowie. Przewlekły stres i uwolniony kortyzol może przyczynić się także do przyrostu masy ciała.  

 

Metabolizm - Czy czujesz, że masz skłonność do przybierania na wadze, gdy jesteś w stresie, nawet gdy jesz tyle samo? Zbyt duża ilość kortyzolu moze spowalniać metabolizm, powodując szybsze przybieranie na wadze, niż obserwujesz to zazwyczaj. Sytuacje stresowe znacznie również zmniejszają działanie diet odchudzających. 

 

Wilczy apetyt- No dobrze, jesteś zestresowana. Czy sięgniesz raczej po sałatkę czy po batonik albo kufel piwa? Założę się, że po to drugie. Ludzie doświadczający długotrwałego stresu mają tendencję do jedzenia bardziej tłustych, mocniej solonych lub słodzonych potraw. Są to z reguły słodycze, przetworzona żywność i inne rzeczy, które są oczywiście niezdrowe i prowadzą do zwiększenia masy ciała.

 

Poziom cukru we krwi- Długotrwały stres może zmienić twój poziom cukru we krwi, powodując wahania nastroju, zmęczenie, hiperglikemię. 

Gromadzenie tłuszczu- Nadmierny stres wpływa nawet na to w jakich miejscach gromadzimy tłuszcz. Wysoki poziom odczuwanego stresu jest związany z przyrostem tkanki tłuszczowej na brzuchu.

Jedzenie pod wpływem emocji- Zwiększony poziom kortyzolu we krwi sprawi nie tylko, że zapragniesz niezdrowej zywności, ale nadmierna nerwowość także może powodować, że zjesz więcej niż zrobiłbyś to zazwyczaj. Jak często w sytuacji stresowej zaglądasz do kuchni w poszukiwaniu przekąski lub przegryzasz cokolwiek, nawet gdy nie jesteś głodna?

Fast food- Naukowcy twierdzą, że jedną z największych przyczyn wzrostu otyłości w naszym społeczeństwie jest to, że w dzisiejszych czasach ludzie są zbyt zestresowani i zbyt zajęci, żeby gotować zdrowe obiady w domu, często decydując się zamiast tego zjeść ogólnie dostępne "śmieciowe" jedzenie.  

Brak ćwiczeń- Ze wszystkich obowiązków i zadań do wykonania w ciągu dnia, ostatnią rzeczą o której pomyślisz są ćwiczenia. Ludzie obecnie mają bardziej stacjonarny tryb życia niż to uprzednio bywało. W tym samym czasie nasz umysł prześciga się w wymyślaniu kolejnych rzeczy które koniecznie musimy jeszcze zrobić. Niestety stojąc w korku, spędzajac mnóstwo czasu przy biurku w pracy, pod koniec dnia wyczerpani siadamy przed telewizorem i najczęściej odpuszczamy ćwiczenia fizyczne.

 

Co w takim razie zrobić, aby zmniejszyć poziom stresu i obwód talii w tym samym czasie?

 

Czytaj tutaj: 

http://jejportal.pl/wiadomosc/utrzymac-prawidlowa-wage-kilka-porad-dla-zabieganych

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)