Jak radzić sobie z depresją poporodową?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Zostanie matką wyzwala szereg emocji, od radości i ekscytacji po lęk i strach. Depresja poporodowa jest dość popularną chorobą, dlatego warto wiedzieć, jak radzić sobie z tym długotrwałym zaburzeniem nastroju. Zwykle depresji poporodowej doświadcza 1 na 7 kobiet i może objawiać się to złym samopoczuciem zarówno matki, jak i dziecka. Niestety aż 1 na 5 kobiet ukrywa swoje dolegliwości przed otoczeniem, co jest zasadniczym błędem. Warto na początku zaznaczyć, że depresja poporodowa rzadko znika sama. Choroba może wystąpić kilka dni lub nawet miesięcy po urodzeniu dziecka i trwać tygodniami lub miesiącami, jeśli nie przystępuje się do jej leczenia.Depresja poporodowa jest uleczalną chorobą psychiczną, jednak najważniejsze jest to, aby powiadomić o niej lekarza i poprosić o pomoc swoich bliskich. Walka w pojedynkę z burzliwymi emocjami jedynie zaogni problem.W uporaniu się z depresją poporodową ważne jest tworzenie bezpiecznej więzi z dzieckiem, na przykład poprzez reakcję na jego sygnały emocjonalne. Dziecko powinno być podnoszone, uspokajane, przytulane. Bycie oparciem dla maleństwa pozwoli mu w radzeniu sobie z własnymi uczuciami i zachowaniami, co wzmocni jego rozwój poznawczy.Niektóre matki odczuwają natychmiastowy przypływ miłości do swoich dzieci, jednak opóźnienie tej reakcji nie powinno być powodem do niepokoju lub poczucia winy. Czasami musi minąć czas, tygodnie a nawet miesiące, aby pojawiły się naturalne, niewymuszone uczucia.Bliski kontakt z dzieckiem uwalnia oksytocynę – tak zwany hormon miłości. Oksytocyna powoduje uczucie szczęścia, a także przypływ troski i wrażliwości na uczucia innych, co pozwoli na kształtowanie lepszej relacji z dzieckiem.Na rozwój dziecka dobrze działa uśmiech matki, a także śpiewanie kołysanek – bez względu na umiejętności wokalne. Śpiewanie dziecku kołysanek jest tak samo wartościowe, jak czytanie książki lub wspólna zabawa. Ta aktywność pozwoli jednocześnie na odciągnięcie uwagi od negatywnych myśli związanych z depresją.Matka nie powinna jednak zapominać o sobie. Dbanie o siebie jest jednym z najlepszych sposobów na złagodzenie lub zapobieganie depresji poporodowej. W tym przypadku warto poprosić o pomoc rodzinę lub przyjaciół, by czuwali nad dzieckiem w czasie snu i wypoczynku matki. Matki powinny zapewniać sobie sen i odpoczynek, a także stosować pełnowartościową dietę, bogatą w kwasy tłuszczowe omega-3. W dodatkowym relaksie pomoże również odprężająca kąpiel.Nie zapominajmy o zbawiennym wpływie słońca na nasze samopoczucie. Ekspozycja na światło słoneczne, a także świeże powietrze znacznie poprawiają nastrój. Na spacery warto poświęcać co najmniej 10-15 minut w ciągu dnia. Badania wykazały, że aktywność fizyczna może pomóc w zwalczaniu depresji poporodowej. Łagodne ćwiczenia można rozpocząć już kilka dni po porodzie.Pozytywne interakcje z bliskimi oraz ich wsparcie emocjonalne są bardzo ważnym czynnikiem chroniącym przed depresją poporodową. Dobrze zrobią także relacje z innymi matkami, które mają dzieci w podobnym wieku.Jeśli problem depresji poporodowej nie ustępuje, konieczna może być psychoterapia, która pomoże w omówieniu własnych obaw oraz uczuć razem ze specjalistą. Leki przeciwdepresyjne mogą zostać wdrożone, gdy depresja jest ciężka lub gdy inne terapie nie przyniosły skutku. Należy pamiętać, że im szybsza interwencja w przypadku depresji poporodowej, tym szybsza poprawa samopoczucia, czyli czerpanie szczęścia z macierzyństwa i swojego dziecka.

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen