Kariera zawodowa kobiet - przypadek, czy wybór

Kategorie: 

123rf.com

Nowoczesne kobiety, które pną się po szczeblach kariery, są nie mniej pewne siebie, niż "silniejsza" połowa ludzkości. I to pomimo tego, że kobietom znacznie trudniej znależć pracę na poczatku drogi zawodowej.

 

Kobiety, które odniosły sukces, opierały się na jednej podstawowej zasadzie: aby odnieść sukces, trzeba być cierpliwym i nauczyć się łamać stereotypy. Zwłaszcza, że koledzy z pracy zazwyczaj patrzą niechętnym okiem na awansującą koleżankę.

 

Zarządzanie własnym czasem - to klucz do sukcesu, zawsze i wszędzie! Kobiety muszą nauczyć się być w tym samym czasie ukochaną żoną, wyrozumiałą córką, troskliwą matką i namiętną kochanką. Jakie talenty trzeba posiadać, aby przy takich oczekiwaniach udało się zrobić karierę i nie opaść sił? Trzeba nauczyć się zarządzać własnym czasem. Nie trzeba być wiecznie rozdartym między karierą, a domem, a wystarczy szczerze określić swoje priorytety. Najlepiej znaleźć pracę, w której nie będzie trzeba spędzać wszystkich weekendów i wakacji. Ciągłe zmęczenie nie pomoże we wspinaniu sie po szczeblach drabiny korporacyjnej, a może odebrać radość życia.

 

Aby wykonać wszystkie obowiązki, w czasie pracy należy zajmować się tylko pracą. Nie wolno dać się rozpraszać szczegółami życia osobistego kolegów lub omawianiem modnych odcieni lakieru do paznokci z przyjaciółką przez telefon. Dzięki temu wydajność i konkurencyjność pracy wzrosną, a przełożeni na pewno docenią trud i nagrodzą wysiłki. W obliczu trudności nie wolno się zniechęcać. Każde - nawet najtrudniejsze zadanie, można uprościć, dzieląc je na kilka etapów. Najlepiej zacząć od przyjęcia orientacyjnego czasu potrzebnego do osiągnięcia określonego celu. Realizując go, nie wolno wymyślać wymówek, ani dać się lenistwu.

 

Wiara w siebie jest kluczowa. Wielokrotnie przeprowadzone przez psychologów badania pokazują, że kobiety zbyt mało wierzą we własne możliwości i są zbyt ostrożne we wszystkim, co ma związek z pracą. Będąc na stanowisku kierowniczym są zagubione i często same wywołują sytuacje stresowe. Niechęć do podejmowania ryzyka i podejrzliwość stają się powodem żartów i zastraszania przez męską część załogi.

Kobiety chcąc zrobić karierę, muszą grać zgodnie z zasadami ustalonymi przez mężczyzn i dla mężczyzn. Przywództwo w zespole jest zawsze połączone ze zdolnością do podejmowania ryzyka i braniem odpowiedzialności za zespół na siebie. Jeśli kobieta czuje, że jest w stanie zawrzeć umowę, zorganizować konferencję, przygotować raport - nie może się bać, ani sama pomniejszać własnych mocnych stron i możliwości. Z mężczyznami trzeba porozumiewać się jak z równymi sobie - to jedyny sposób, w jaki będzie można zdobyć ich szacunek i zaufanie.

 

Brak asertywności jest najgorszym wrogiem kariery. Niezdolność ludzi do powiedzenia "nie" kolegom, którzy z jakiegoś powodu uznają, że chętnie wykona się ich pracę za nich, wyhamowuje rozwój kariery i nie pozwala na podołanie własnym obowiązkom. W każdym biurze istnieją podobne jednostki pasożytujące, które nieustannie próbują przenieść swoje obowiązki na czyjeś barki pod pretekstem zmęczenia, nadmiaru obowiązków lub ciężkiej sytuacji rodzinnej. Spokojnie, ale stanowczo trzeba powiedzieć takiemu koledze, że nie ma się wystarczająco dużo wolnego czasu na dodatkowe zajęcia. Jeśli nie odpuści i nadal będzie nękał prośbami, należy poprosić przełożonego, aby jasno określił zakres waszych obowiązków służbowych.

 

Nie wolno reagować na zaczepki mężczyzn i prowokacje. Kobieta, która ciężko zapracowała na swoją karierę i osiągnęła sukces - to koszmar dla każdego mężczyzny. W jego oczach przestaje być krucha i delikatna i przeistacza się w zimnokrwistą babę, gotową pójść po trupach, aby osiągnąć pożądane efekty. W związku z tym, wyczuwając konkurencję, mężczyźni próbują stłamsić ją na wszystkie możliwe sposoby. Krytyka, częste wypowiedzi typu "wszystkie baby są głupie", wszelkiego rodzaju żarty na temat kwalifikacji zawodowych, czy sposobów pokonywania szczebli kariery przez łóżko - są to najbardziej nieszkodliwe wersje działań wojennych. 

W obliczu takich prowokacji należy zachować trzeźwość umysłu. Jednak nie warto przyjmować takiego samego stylu wypowiedzi - gruboskórność, brak kultury i sarkazm punktów w oczach przełozonych nie doda. Ton odpowiedzi w takiej sytuacji powinien pokreślać własne kompetencję, informować otoczenie, że jest się wytrwałym i pewnym siebie.

 

Intryga nie może być instrumentem do osiągnięcia szczytów kariery. Wspinaczka po korporacyjnej drabinie nie powinna przebiegać na drodze plotek i intryg. Błędem jest myśleć, że narzekając i donosząc na kolegów z pracy można przyspieszyć uwolnienie upragnionego stanowiska. Nawet jeśli przełożony słucha donosów, jest mało prawdopodobne, by chciał mieć taką osobę w swoim bezpośrednim otoczeniu. Dodatkowo, używając niesprawdzonych informacji, potajemnie podsłuchanych w palarni lub w sąsiadującym dziale, donosiciel naraża się na ryzyko zostania bezrobotnym. 

 

W drodze na wysokie stanowisko nie należy zapominać o potrzebie stałego samodoskonalenia. Udział w szkoleniach, inspiracja biografiami kobiet sukcesu i regularne podnoszenie kwalifikacji zapewni, że za ambicjami pójdzie także i wiedza.

 

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen

Komentarze