Jak zmysł węchu kontroluje nasz mózg?

www.sxc.hu

Węch jest najmniej docenianym z ludzkich zmysłów. Tymczasem okazało się, że może on mieć wpływ na większość podejmowanych przez nas decyzji. Niemieccy naukowcy dowiedli, że "woń strachu" wydzielana wraz z potem, aktywuje w układzie nerwowym uczucie lęku u osób, które wystawiano na działanie tego zapachu.

 

Podczas eksperymentu, przeprowadzonego przez pracowników Monell Chemical Senses Center, wystarczyła zaledwie kilkuminutowa ekspozycja uczestników na zapach potu ludzi, którzy oglądali filmy wywołujące strach, żeby wolntariusze  zaczynali odczuwać niepokój - sami nie wiedząc dlaczego. Nie wystąpiła podobna reakcja na neutralny zapachu potu lub na brak potu. Doświadczenie wykazało, że wdychanie "strachu" i "stresu" czyni ludzi bardziej czujnymi i uważnymi - co świadczy o silnym impulsie poznawczym.

 

Powszechnie wiadomo także, że zmysł węchu ma wpływ na wybór partnera i pozytywna decyzja świadczy o kompatybilności biologicznej. Jest to najlepszy sposób na znalezienie partnera kompatybilnego biologicznie. Nie wszystkim jednak wiadomo, że możemy używać naszego nosa takze do określenia, czy zainteresowanie jest odwzajemnione (a dokładnie, czy mężczyzna jest podniecony).

 

 

Nos może sprawić, że uwierzysz, że mniej znaczy więcej. Im mocniejszy zapach będzie miało nasze pożywienie, tym mniej go zjemy. Naukowcy, w czasopiśmie "Flavour" opublikowali wyniki badania, z których wynika, że odpowiedzialny za ten mechanizm jest odruch bezwarunkowy, który dzięki mniejszym kęsom, pozwala dokładniej regulować ilość przyswojonego aromatu (zbyt mocny zapach, przytłacza).

 

 

Odpowiedni zapach może także wpłynąć pozytywnie na nastrój człowieka. Naukowcy dowiedli, że np. zapach kwiatów może spowodować, że stajemy się gadatliwi, uśmiechnięci, bardziej kontaktowi. Dzięki zapachowi perfum lub świeżego chleba stajemy się bardziej szczodrzy w stosunku do obcych, a aromat świeżych rogalików francuskich sprawi, że chętniej przekażemy nasz numer telefonu adorującemu nas mężczyźnie.

 

 

Odpowiedni aromat może również sprawić, że wydasz fortunę na papier toaletowy (i wrócisz po więcej). Autor artykułu zamieszczonego w "Journal of Retailing" poinformował o eksperymencie, który dowiódł, że zwykły zapach pomarańczy zadziałał na podświadomośc klientów jednego ze szwajcarskich sklepów w taki sposób, że wydali oni około 20% więcej pieniędzy, niż gdy nie było żadnego zapachu lub zapach był złożony z kilku aromatów (trudniejszy do przyswojenia).

 

 

Ocena

Brak głosów
0
0
Brak głosów.