Jak szybko chudnąć, aby było to zdrowe?

Kategorie: 

Źródło: pixabay.com

Wszystkie wiemy, że utrata wagi nie następuje z dnia na dzień, a mimo to wszystkie właśnie takiego odchudzania byśmy chciały. Na bok odstawmy lepiej mrzonki i zadajmy sobie ważne pytanie, jak szybkie odchudzanie jest zdrowe i kiedy przestaje być?

Decydujemy się na odchudzanie i szukamy informacji na temat tego, jak szybko schudnąć – i co widzimy? Z jednej strony eksperci zalecają, aby nie tracić więcej niż 0,5-1 kg tygodniowo, a z drugiej strony zalewa nas masa diet cud, które kuszą znacznie szybszymi efektami.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles wskazują na to, że około 2/3 „odchudzonych” osób po zakończeniu diety wraca do swojej wagi, co więcej, wiele z nich osiąga wagę wyższą, niż przed rozpoczęciem diety. Więc jak schudnąć zdrowo, skutecznie i bez efektu jojo?

Najbardziej skuteczną strategią na stałą zmianę naszej wagi jest trwała zmiana naszego stylu życia. Czasem okazuje się to być co najmniej przerażające, jednak jeśli zdecydujemy się na powolne wprowadzanie drobnych zmian, to sukces jest właściwie gwarantowany. Oczywiście nie będzie skutkowało to błyskawicznym traceniem kilogramów. Jednak w tym przypadku utrata wagi stanie się stałym osiągnięciem, a jojo jest znacznie mniej prawdopodobne. 

Już samo zwiększenie spożycia błonnika i prowadzenie pełnowartościowej diety może być tak samo skuteczne w zmniejszeniu masy ciała – nie potrzeba się głodzić, tylko być cierpliwym. Podobnie zadziała eliminacja szkodliwej nadwyżki kalorycznej w postaci słodzonych napojów, czekolady i słonych przekąsek.

Mimo wszystko nie możemy zapominać o psychologicznym aspekcie diety – to właśnie zmiany na wadze motywują nas do kontynuacji diety. Jeśli nie widzimy efektów, słabnie nasz zapał. Dlatego jeśli powoli tracimy wagę, miejmy świadomość, że tracimy głownie tłuszcz. Gdy waga spada szybko, odwodniamy się i znikają także nasze mięśnie. Na tym nie powinno nam zależeć, ponieważ spowolniamy tym samym nasz metabolizm, czyli w gruncie rzeczy utrudniamy odchudzanie.

Osoby poważnie otyłe, które cierpią na choroby związane z otyłością (wskaźnik BMI 35-40), mogą przyspieszyć swoją utratę wagi bardziej radykalną dietą, ponieważ przyniesie to istotne korzyści dla ich zdrowia, jednak jeśli nie ma takiej konieczności, nie powinno się stawiać na szybkie odchudzanie.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)