Herbaty dla zdrowia i urody

Kategorie: 

www.sxc.hu

Pachnące i pyszne herbaty dają siłę i energię, poprawiają nastrój. Jak przygotować herbatę, żeby nie tylko była smaczna, ale i zdrowa? 

 

 

Powszechnie znane i stosowane, odpowiednio parzone herbaty czarne, zielone, z hibiskusa - są bardzo zdrowe same w sobie. Zawierają taninę, witaminy i inne substancje, która pozwalają zwalczyć bakterie i grzyby. Wszystkie te właściwości herbaty, które pomagają wzmocnić organizm i system odpornościowy człowieka i rozwiązują lub pomagają uniknąć problemów zdrowotnych, można spotęgować dodając do naparu niektóre zioła, owoce lub przyprawy. Zioła mogą przyczyniają się do poprawy zdrowia, a suszone i kandyzowane owoce nadają herbacie niepowtarzalny smak i aromat.

Aby wzmocnić system odpornościowy i zregenerować organizm najlepiej dodać do napoju liści malin, porzeczki, owoców rokitnika zwyczajnego, żurawiny, liści i płatków z róży, żeń-szenia i mniszka lekarskiego.

Radości życia doda i organizm oczyści z toksyn: trawa cytrynowa i aralia, pokrzywy i imbir.

Kojący wpływ na układ nerwowy ma melisa, oregano i ziele dziurawca. Te zioła doskonale eliminują bezsenność.

Dla normalizacji pracy układu pokarmowego zaleca się zaparzyć miętę, rumianek, nasiona anyżku, tymianek, kminek lub krwawnik pospolity.

Serdecznik pospolity, cykoria, pokrzywy, berberys, liście truskawek i aronii zaleca się na wzmocnienie naczyń krwionośnych i obniżenie ciśnienia krwi.

Eliminację toksyn z organizmu, pomoc w kobiecych stanach zapalnych i działanie moczopędne zapewni jałowiec i igły sosnowe.

Skuteczną detoksykację wątroby zapewni oset i mniszek lekarski, a pracę nerek wspomoże liść żurawiny.

Na pracę układu krążenia i układu oddechowego duży wpływ ma imbir. Ponadto jest on nieoceniony w przeziębieniach i infekcjach wirusowych dróg oddechowych.

 

Jak zaparzyć herbatę z ziół?

Właściwy sposób parzenia herbaty jest bardzo ważny, zwłaszcza w przypadku ziół, aby uniknąć zniszczenia cennych substancji leczniczych. Idealne przybory do zaparzania herbaty powinny być wykonane z żaroodpornego szkła i porcelany. Ziołowy napar nie powinien być zaparzany wrzącą wodą, idealna temperatura parzenia to 80-90 stopni Celsjusza.

Równie ważne jest źródło pochodzenia ziół, najlepiej kupować je od certyfikowanych dostawców, o ile oczywiście nie rosną one na własnej działce w ekologicznie czystym regionie. Przy wykonywaniu własnych mieszanek ziołowych nie powinno się używać zbyt wielu składników i nie należy przesadzać z ilością przypraw: herbata zbyt mocna, a przyprawy mogą nadać jej gorzki smak i zlikwidować subtelny ziołowy smak.

 

Pięć najlepszych receptur "herbacianych"

 

Herbata imbirowa z cynamonem i cytryną

1 łyżka miodu, 1 łyżka soku z cytryny, pół łyżeczki mielonego imbiru zalać 250 ml gorącej wody, dodać szczyptę cynamonu.

Ta herbata idealnie oczyszcza i ożywia organizm, najlepiej nie pić jej bezpośrednio przed wyjściem z domu, gdyż może powodować intensywne pocenie. Z potem usuwane są toksyny, a wraz z herbatą ciało dostaje ładunek witamin i wzmacnia swoją odporność.

 

Herbata rumiankowa

Zmieszać jedną łyżeczkę czarnej herbaty, suszonych kwiatów rumianku, liści mięty, wlać półtora szklanki ciepłej wody, zostawić chwilę żeby napar nabrał mocy. Herbata będzie smakować jeszcze lepiej, jeśli doda się do niej miodu i cynamonu.

Napój ten zmniejsza poziom cukru we krwi (jeśli masz problemy tego rodzaju, to lepiej zrezygnować z miodu w herbacie), usuwa stany zapalne przewodu pokarmowego i zapobiega rozwojowi komórek rakowych.

 

Oregano i koper na spokojny sen

Zaparzyć w równych proporcjach zmielone nasiona kopru, suszone liście mięty i oregano, zostawić na chwilę i dobrze odsączyć. Najlepiej pić po jednej szklance przed snem.

Herbatka jest pyszna na gorąco i na zimno, pomaga się zrelaksować, łagodzi napięcia mięśni i sprzyja dobrym snom. Likwiduje początkowe objawy przeziębienia.

 

Herbata z dzikiej róży i czarnej porzeczki

Wymieszać równe proporcje suszonego (można użyć świeżego lub mrożonego) owoców głogu i czarnej porzeczki, dodać czarnej lub zielonej herbaty. Zalać wrzącą wodą i odstawić na godzinę. Najlepiej zaparzyć napój w termosie.

Ta herbatka to eksplozja witaminy C: pomaga zwalczać przeziębienie, tłumi procesy zapalne w organizmie. Kilka filiżanek herbaty dziennie prawie pokrywa dzienne zapotzrebowanie na tę witaminę.

 

 

Ocena: 

Nie ma jeszcze ocen